perjantai 18. helmikuuta 2011

Läheltä piti-tilanne

Kun viikko alkoi pienellä vastoinkäymisellä, toinen tuli sitten torstaiaamuna. Corvette oli saatu pinnoitettua epoksilla ja varmasti kuivaksi, joten koko tiimi oli erittäin positiivisella mielellä aamusta.

Kun siirsimme autoa takaisin nosturipaikalle oppilasvoimin, leveä eturengas tarttui käännettäessä rattia lattiaritilään kiinni, ja siirsi sitä sen verran että ritilä pääsi pettämään auton alta. Onni onnettomuudessa oli että oppilaille ei käynyt kuinkaan ja Vettekin selvisi pienellä kolhulla etuakseliin. Itselläni sydän jätti pari lyöntiä väliin kun kuulin ensin pamauksen, ja sen jälkeen kun katsoin äänen suuntaan näin auton perä pystyssä osittain lattiaritilöiden tason alla. Kun tilanne selvisi, nostimme tunkilla autoa ylöspäin varovasti ja liu'utin ritilän takaisin renkaan alle. Soitto Kimille, joka oli helpottunut kun nuorille ei ollut sattunut mitään...

Tarkastelin sitten onnettomuuden syitä, niin huomasin että lähes kaikki stopparit jotka pitävät ritilöitä paikallaan ovat jääneet jonkin huollon yhteydessä asentamatta takaisin... Koko työsali laitettiin vähäksi aikaa käyttökieltoon ja löysimmekin sitten stopparit, jotka ruuvattiin paikalleen. Sen verran tämä tapaus häiritsi ja herätti meitä, että aloimme tarkastamaan muitakin mahdollisia työturvallisuuspuutteita hallissa. Pyysin myös Koulutuskeskus Tavastian työturvallisuuspäällikön, Harri Niemisen paikalle tarkastamaan tilanteen. Hartsan kanssa päädyimme ehdottamaan vielä lattarautojen hitsaamista ritilöiden väliin jolloin vastaavaa ei pääse tapahtumaan vaikka osa stoppareista olisikin pois paikaltaan.

Opettajana tämä pysäytti miettimään oppilaiden turvallisuutta, sillä väliin tuntuu että höyryän vain työtehtävien kanssa liikaa eteenpäin. Ajattelin ottaakin ensi viikon teemaksi työturvallisuuden. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti